«ابتکار» از تلاش فراکسیون امید برای خروج از کم تحرکی گزارش می دهد دو راهی امید

معصومه معظمی
طی مدتی که از فعالیت فراکسیون امید مجلس دهم می‌گذشت، این فراکسیون ائتلافی در حالی وارد دومین سال فعالیت خود شد که برخی انتقادات از سوی اصلاح‌طلبان خارج از مجلس و بدنه اجتماعی که به آنها رای داده بودند، مطرح می‌شد. منتقدان بر این عقیده‌اند که فراکسیون امید طی این مدتی که از حضورش در مجلس دهم می گذرد باید فعالتر عمل می‌کردند و موضع گیری‌های تندتر و قاطع‌تری در برخی موارد از خود نشان می‌دادند. حتی برخی نسبت به رئیس فراکسیون امید، محمدرضا عارف نقدهای تندی روا می دارند و کم تحرکی او در صحن علنی را حمل بر منفعل بودن او می دانند. در حالی که طبق گفته او و برخی نمایندگان، در این فراکسیون بین اعضای آن تقسیم کاری صورت گرفته است و قرار نیست همه اقدامات و رفتارهایی که به چشم می‌آید را رئیس فراکسیون به شخصه انجام دهد و هر یک از اعضا وظیفه‌ای را بر عهده گرفته‌‌اند.
گفتنی است در این میان برخی اعضای فراکسیون امید هم اعتراف می کنند که در برخی مواقع کوتاهی‌هایی داشته‌اند و باید بهتر از اینها عمل می‌کردند. این افراد از جمله فرج‌الله رجبی، نماینده مردم شیراز در مجلس بر این نکته تاکید دارند که در سال جدید اصلاح‌طلبان نباید از رد صلاحیت بترسند و حتی گفته شده که فراکسیون امید باید از محافظه کاری خارج شود. با این توضیحات رجبی به شخصه معتقد است که فراکسیون امید در جاهایی از ترس رد صلاحیت شدن، تن به محافظه کاری داده است.
او در گفت وگویی با انتقاد نسبت به نحوه موضع‌گیری فراکسیون امید در جریان استیضاح ۳ وزیر، خواستار تجدیدنظر اساسی در رویکرد کلان فراکسیون امید شده است و با بیان این‌که این فراکسیون دچار محافظه‌کاری بیش از حد شده است، گفت: «در سال جدید اصلاحات درونی در فراکسیون امید را به‌عنوان یک مطالبه پیگیری می‌کنم.» این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین افزود: «در بحث استیضاح‌ها شخصاً به‌شدت منتقد بودم و جمع‌بندی شخصی بنده این بود که در روز آخر لازم بود صریح‌تر عمل می‌کردیم و احساسات و منویات مردم را بیان می‌کردیم و معتقدم این نحوه برخورد نه حقوقی است، نه سیاسی و نه از جانب افکار عمومی قابل قبول واقع می‌شود.» رجبی ادامه داد: «آنچه مسلم است باید در سال جدید در این رویکردها تجدیدنظر اساسی داشته باشیم و به سمت آن‌ چیزی برویم که بودیم و هستیم و مردم خواهان آن هستند و برای آن به ما رای داده‌اند.» این عضو فراکسیون امید همچنین تصریح کرد: «نکته حائزاهمیت دیگر این‌که ما اصلاً نباید نگران باشیم که برای دوره بعد چه برخوردی با ما می‌شود. نباید نگران باشیم که رد صلاحیت می‌شویم یا قبول‌مان می‌کنند یا اجازه می‌دهند فعالیت کنیم یا نکنیم. ما باید کمک کنیم که مشی اصلاح‌طلبی به‌عنوان یک مشی سیاسی به‌روز درون نظام فعال باشد و کمک کنیم که اگر هر گوشه‌ای از شاخ و برگ نظام خشک شد، شاخه و برگ جدیدی رشد کند و درخت نظام تنومند‌تر و پرطراوت‌تر به‌زندگی و حیات خود ادامه دهد.»


از برخی اظهار نظرات شوکه می شوم
البته طیبه سیاوشی، دیگر عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس دهم با ابراز تعجب از این حرف که گفته می شود اصلاح طلبان از رد صلاحیت نترسند و حرفشان را بزنند، به «ابتکار» نکاتی را بیان کرد. این نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: «اینکه دائم مطرح می شود که از رد صلاحیت نترسید و حرف بزنید برای من شوک آور است چون از طرفی در تنگنا هستیم که این حرف ها را نزنید و اینگونه تند موضع گیری نکنید، از طرفی هم ما را تحت فشار گذاشته اند که از رد صلاحیت نترسید و حرف بزنید. ما نمی دانیم واقعا به چه نحوی باید عمل کنیم.» این نماینده اصلاح طلب عملکرد فراکسیون زنان مجلس را خوب توصیف کرد و افزود: «البته ما زنان مجلس فرای خواسته های اصلاح طلبان عمل کرده ایم و کوشیده ایم در این زمینه نقص کمتری داشته باشیم.» سیاوشی همچنین با اشاره به دیدار اخیر فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات به مناسبت دومین سال فعالیت خود در مجلس دهم و بخشی از صحبت های ایشان، به «ابتکار» گفت: «چندی پیش به مناسبت دومین سال فعالیت فراکسیون امید در مجلس دهم خدمت رئیس دولت اصلاحات رسیدیم و ایشان گفتند که به عملکرد فراکسیون امید نقد هست ولی راه را اشتباه نرفته اید.» سیاوشی ادامه داد: «ایشان تاکید کردند اگر برخی بخواهند بگویند جریان اصلاحات جریان محافظه کار شده است یعنی شما راه را اشتباه رفته‌اید، ولی اینطور نیست و این اغراق است.»
این عضو فراکسیون امید ضمن رد برخی انتقادات درباره اینکه فراکسیون امید محافظه کار شده و یا راه را اشتباه رفته است، به «ابتکار» گفت: «ممکن است در یکسری موارد و اقدامات ملاحظاتی شده باشد ولی با این وجود باز هم در جای خود تذکراتی داده شده است. ضمن اینکه اگر عملکرد چند نفر را که تصور می شود عملکر پررنگی نداشته اند را به پای همه فراکسیون بگذارید، منصفانه نیست.»
در استیضاح 3 وزیر نسبتا منفعلانه عمل کردیم
البته رجبی در ادامه اظهارات خود با تاکید به مواضع فراکسیون امید در جریان ۳ استیضاح روزهای پایانی سال ۹۶ برخی رفتار فراکسیون را منفعلانه دانست و گفت: «باید همان‌طور که کمک کردیم که ربیعی در وزارت کار ابقا شود، در دو استیضاح دیگر هم فعالانه بازی می‌کردیم اما واقعیت این است که در استیضاح وزرای راه و کشاورزی عملاً پای فراکسیون امید را کنار کشیدیم و با یک بیانیه حمایتی از وزرا، خواستیم مسئله را ختم به خیر کنیم، حال آنکه افکار عمومی چنین قضاوتی درباره ما نداشت و اتفاقاً درست هم فکر کرد.» البته رجبی اعتقاد دارد که فراکسیون امید باید در سال جدید حتماً تغییر مشی جدی داشته باشد به آن معنی که قسمت‌هایی که نیازمند به تامل و درک متقابل است، به‌درستی عمل کند و در مواقعی که لازم است شخصیت سیاسی خود را به‌عنوان جریان اصلاحات نشان دهد، بدون ملاحظات نابجا و به‌دور از محافظه‌کاری وارد میدان شود و شخصیت اصلاح‌طلبی‌ اش را احیا کند، تا به مردم نشان دهد که در انتخاب شان اشتباه نکرده‌اند و فراکسیون امید همان کسانی هستند که پیش از انتخابات بوده اند.
به دور از ترس از رد صلاحیت به کار خود ادامه
می دهیم ولی ملاحظاتی داریم
سیاوشی شاه عنایتی هم در ادامه گفت وگو با «ابتکار» بر این نکته تاکید دارد که فعالان فراکسیون امید در انجام وظایف و تلاش خود هرگز به این نکته فکر نمی کنند که دوره بعد رد صلاحیت می شوند یا نمی شود و تنها چیزی که برای اکثریت فراکسیون با اهمیت است تلباش برای رضایت خاطر و مطالبات مردم و تحقق وعده هایی است که به خاطر آنها از مردم رای گرفته اند. او در این راستا به «ابتکار» گفت: « البته باید توجه داشت که اصلاح طلبان چند دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس را در اختیار نداشته‌اند و اکثریت با اصولگرایان بوده است. حالا که در مجلس دهم این فرصت با رای و نظر مردم برای اصلاح طلبان دست داده است، این ورود آنها به مجلس نمی تواند خیلی پررنگ و چشمگیر و تاثیرگذار باشد ضمن اینکه ما هم نمی خواستیم تندروی داشته باشیم. بیشتر برنامه این بود که عملکردها به شکلی باشد که هم بدنه جامعه و هم بخش هایی از حاکمیت مباحث مطرح شده را تاب بیاورند.» او ادامه داد: « در عین حال نقدها و انتقادات مطرح شده در جامعه را تا حدی قبول دارم و نه تنها من بلکه رهبری فراکسیون امید و اعضای هیات رئیسه هم این موارد را قبول دارند و حق می دهند. ولی ای کاش در عین حال انتقادات به نحوی واقعی و به دور از غرض ورزی و مبالغه آمیز نباشند.» همچنین رجبی در ادامه اظهارات خود بیان کرد:‌ «مردم باید بدانند که این مجلس نقطه قوت‌شان است و وقتی این مهم محقق خواهد شد که فراکسیون امید در جایگاه واقعی خود حاضر شود. بنده به‌عنوان یک عضو فراکسیون امید و یک اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار این قول را می‌دهم که در حد خودم برای تغییر جریان فراکسیون امید در سال آینده تلاش کنم.» این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «توقع شخصی بنده و تعداد قابل‌توجهی از اعضای فراکسیون امید این است که رویکرد را در فراکسیون جدی بگیریم و از این وضعیت محافظه‌کاری خارج شویم.» سیاوشی در ادامه تاکید کرد:‌« در راستای اهداف زنان تلاشمان را به کار بسته ایم وسعی کردیم گفتمانی که با آن ورود کرده ایم را در کمیسیون فرهنگی عملی کنیم و در حوزه زنان بحث 30 درصدی که مطرح شده بود و اینکه زنان محور توسعه پایدار هستند را در بودجه و در قانون نویسی مدنظر قرار دادیم. همچنین در طرح هایی که مطرح شده اند سعی کرده ایم این مهم را مدنظر داشته باشیم و امیدواریم به تصویب نمایندگان برسند. پس کم کاری و انفعالی در کار نبوده است و البته انتقاداتی که وجود دارد را نادیده نمی گیریم.» او همچنین ادامه داد: «در بحث کلان هم تلاش بر این است که فراکسیون امید بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد. برخی یک نکته را علم می کنند و عملکرد فراکسیون امید را بر مبنای آن قضاوت می کنند در حالی که واقعا نمی دانم چه نکته‌ای باعث این قضاوت شده است و ما را متهم به کم تحرکی و انفعال می کنند.» این عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» با اشاره به عملکرد کلان فراکسیون امید گفت: «ما نسبت به مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تعهد کرده بودیم که در راستای آزادی بیان و امنیت خاطر مردم تلاش کنیم ولی تاکید می کنم که این بحث یکطرفه نیست و تنها ما نمی توانیم این کار را به سرانجام برسانیم. می کوشیم دربحث قوانین و مباحثی مثل فیلترینگ تا جایی که امکان دارد دغدغه مردم و اصلاح طلبان را به حاکمیت منتقل کنیم ولی فقط فراکسیون امید و یا حتی نمایندگان مجلس به تنهایی نمی توانند این مسئله را حل کنند و باید سایر ارکان نظام نیز با ما همراه شوند.»
از نتیجه مطلوب فاصله داریم ولی تلاش خود را می کنیم
سیاوشی همچنین تاکید دارد درست است تلاش خود را در فراکسیون به کار گرفته اند ولی این فعالیت کافی نیست. چون اکثر اعضای فراکسیون امید مجلس اولی هستند و تا این حد هم که توانسته اند فعالیت مثبتی داشته باشند خوب است. او در عین حال خاطرنشان کرد هنوز نتوانسته اند به آن نتیجه مطلوب و عملکرد مورد انتظارشان برسند و برای رسیدن به این هدف در سال جدید بیشتر تلاش خواهند کرد تا در ادامه سیاست ها و با تقویت بیشتر آن بتوانند نقش پرررنگ تری در دو سال باقیمانده مجلس ایفا کنند.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش روحانی به خبر فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه برداشت‌های دو گانه‌ای را رقم زد «ابتکار» دیدارهای نوروزی سیاستمداران را بررسی می‌کند عید دیدنی در هوای سیاست شورای شهر پایتخت 19 فروردین تکلیف استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران را مشخص می کند جلال خوشچهره روش قدیمی پاک کردن صورت مساله «ابتکار» وضعیت مالیات بر ارزش افزوده در سطح واحدهای تولیدی و بازنویسی قانون آن در مجلس را بررسی کرد نشست روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا برگزار می‌شود مثلث آستانه زیر سایه عفرین تعطیلات نوروزی رسانه‌ها چه تاثیری بر جامعه دارد؟ خواب بهاره مطبوعات در عصر بی خوابی های مجازی «ابتکار» از تلاش فراکسیون امید برای خروج از کم تحرکی گزارش می دهد دو راهی امید «ابتکار» از حاشیه‌های عجیب «پایتخت 5» گزارش می‌دهد داستان‌های دنباله‌دار یک سریال نوروزی لوور یا منشور کوروش؛ کدام ایرانیان را بیشتر به خود جذب کردند؟ روزهای شلوغ موزه ملی ایران وزیر دفاع در دیدار با همتای روس: برعهدی که با شرکای خود بسته ایم، وفاداریم رئیس‌جمهوری پیش از عزیمت به ترکیه: راه‌حل مشکل سوریه، نظامی نیست فیلترینگ تلگرام، صد گام منفی برای دموکراسی